ΚΑΠΟΕΪΡΑ

roda_sΓΕΝΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ: Η Καποέιρα μας ήρθε από τη Βραζιλία και είναι γνωστή ως «ο χορός της ελευθερίας». Πρόκειται ταυτόχρονα για μουσική, χορό, τραγούδι, παιχνίδι αλλά και, κυρίως, πολεμική τέχνη. Φημίζεται για τις όμορφες ακροβατικές κινήσεις της, οι οποίες ωστόσο δεν την καθιστούν απαγορευτική για τις μεγαλύτερες ηλικίες, αφού υπάρχουν στυλ και χωρίς ακροβατικά.

 

ΔΕΙΤΕ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

 

 

ΔΕΙΤΕ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΤΜΗΜΑ

 

ΙΣΤΟΡΙΑ: Αν και δεν είναι καταγεγραμμένη, η ιστορία της Καποέιρα ανάγεται στον 18ο αιώνα και στους μαύρους σκλάβους που μεταφέρθηκαν στη Βραζιλία, από την Αφρική και ιδιαίτερα από τη σημερινή Ανγκόλα, για να δουλέψουν στις φυτείες καπνού και ζαχαροκάλαμου και στα ορυχεία χρυσού. Χρησιμοποιώντας επιρροές από τις κουλτούρες από τις οποίες προέρχονταν και συνδυάζοντάς τις με στοιχεία από τον τοπικό πολιτισμό (με ιδιαίτερη έμφαση στη μουσική), οι άνθρωποι αυτοί δημιούργησαν μια άοπλη πολεμική τέχνη η οποία, προκειμένου να μην κινεί το ενδιαφέρον –και τις υποψίες– των δεσμωτών τους, εκφραζόταν σαν χορός.
 
Μετά το 1888, όταν η δουλεία καταργήθηκε, η Kαποέιρα παρέμεινε σαν τρόπος έκφρασης και στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα ξεκίνησε να διδάσκεται ανοιχτά σε δύο μεγάλες σχολές, την «Ανγκόλα», την οποία δημιούργησε ο δάσκαλος Παστίνα και τη «Ρετζιονάλ», την οποία δημιούργησε ο δάσκαλος Μπίμπα. Η Καποέιρα Ανγκόλα μοιάζει αρκετά με την τέχνη που εξασκούσαν οι Αφρικανοί σκλάβοι, στις φυτείες της Βραζιλίας, ενώ η Καποέιρα Ρετζιονάλ είναι μια εξέλιξη της παλαιότερης Καποέιρα και συμπεριλαμβάνει κινήσεις της αφρικανικής πολεμικής τέχνης Μπατούκ αλλά και άλλες που ο ίδιος ο Μέστρε Μπίμπα επινόησε.
 
Πρόσφατα μια νέα γενιά Καποερίστας επιδίωξε να συνδυάσει την Καποέιρα Ρετζιονάλ και την Καποέιρα Αγκόλα για να αναπτύξει ένα νέο στυλ, το οποίο αγκαλιάζει τις καινοτομίες του θρυλικού Μέστρε Μπίμπα, χωρίς να χάνει τις κατευθυντήριες αρχές και τις αξίες που είναι ενσωματωμένες στην ιστορία και την φιλοσοφία της τέχνης. Στην πρώτη γραμμή αυτού του σύγχρονου κινήματος βρίσκεται η Αμπαντά Καποέιρα (Abada Capoeira). Η φιλοσοφία της Αμπαντά Καποέιρα εστιάζει και στο στυλ της Καποέιρα Ρετζιονάλ του Μέστρε Μπίμπα και στο στυλ της Καποέιρα Αγκόλα . Σε αυτήν την ένωση βρίσκεται η εξέλιξη της Καποέιρα.

Το 1972, η Καποέιρα χρίστηκε εθνικό άθλημα της Βραζιλίας και έσπασε τα σύνορα της χώρας φτάνοντας σε όλον τον κόσμο. Καθώς η δημοτικότητα της Καποέιρα αυξανόταν και η φήμη της διασκορπιζόταν σε όλο τον κόσμο, τόσο αυξανόταν ο ρόλος της στη λαϊκή κουλτούρα. Οι παίκτες της Καποέιρα (καποερίστας), εδώ και αρκετά χρόνια εμφανίζονται σε διαφημίσεις στην τηλεόραση, σε ηλεκτρονικά παιχνίδια (βίντεο γκέιμς) και σε μουσικά βίντεο.

 

organa

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Το «παιχνίδι Καποέιρα» είναι μία τελετουργική διαδικασία, η οποία εξελίσσεται μέσα σε έναν κύκλο (ρόντα), τον οποίον σχηματίζουν παίκτες και θεατές. Το παιχνίδι εξελίσσεται με εναλλαγές των παικτών στο κέντρο του κύκλου όπου παίζουν Καποέιρα σε ζευγάρια. Όσοι βρίσκονται στην περίμετρο του κύκλου πρέπει με χειροκροτήματα και τραγούδι να δώσουν ενέργεια και ζωντάνια στη ρόντα, στην κορυφή της οποίας κάθεται η μπατέρια, μία ομάδα μουσικών και τραγουδιστών. Η ζωντανή μουσική είναι αναπόσπαστο στοιχείο της Καποέιρα και δημιουργεί την ατμόσφαιρα στην οποία εκφράζεται, δίνει τον ρυθμό, εμπνέει τους παίκτες να παίξουν με μεγαλύτερη ένταση ή χρησιμοποιείται για να τους κατευνάσει, όταν το παιγνίδι γίνει ιδιαίτερα επιθετικό και θερμό. Αυτό τη διαφοροποιεί σημαντικά από τις ανατολίτικες πολεμικές τέχνες, στις οποίες η εξάσκηση γίνεται συνήθως σε μια πιο αυστηρή ατμόσφαιρα, με έντονο το στοιχείο της πειθαρχίας και της ομοιομορφίας.

Αν ανατρέξουμε στην ιστορία της Καποέιρα, βλέπουμε ότι, κατά περίσταση, μπορεί να είναι πολεμική τέχνη, χορός, παιχνίδι ή και τα τρία. Το ίδιο συμπεραίνουμε και αν παρακολουθήσουμε δύο καποερίστας οι οποίοι άλλοτε μοιάζουν να μάχονται και άλλοτε να συνεργάζονται.

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ: Στον χώρο των πολεμικών τεχνών υπάρχει μια διαρκής συζήτηση για το αν το Καποέιρα είναι χορός ή πολεμική τέχνη –αυτό οφείλεται στην εκτέλεσή του με τη συνοδεία μουσικής, στις –σχεδόν ακροβατικές– κινήσεις του και στο ότι τα χτυπήματα και τα λακτίσματα δεν έχουν επαφή. Το βέβαιο είναι ότι η άσκηση στην Καποέιρα απαιτεί μεγάλη ευλυγισία (η οποία βεβαίως έρχεται με την προπόνηση), δημιουργικότητα και απευθύνεται κυρίως σε άτομα νεότερης ηλικίας ή σε όσους ελκύονται από τη βραζιλιάνικη κουλτούρα. Ωστόσο, δεν είναι απαγορευμένη και για τις μεγαλύτερες ηλικίες, αφού υπάρχουν στυλ τα οποία δεν δίνουν έμφαση στα πολλά και δύσκολα ακροβατικά ή διαθέτουν στην ύλη τους παράλληλα και τους δύο τύπους Καποέιρα, όπως η Αμπαντά που καλλιεργούμε στο Martial Way. Σε κάθε περίπτωση, μια επίδειξη Καποέιρα είναι από τα πιο εντυπωσιακά θεάματα που μπορεί κανείς να δει στις πολεμικές τέχνες, ενώ ο χορός και το τραγούδι κατά τη διάρκεια της άσκησης ανοίγει την καρδιά και ευχαριστεί ψυχικά τον κάθε συμμετέχοντα ή θεατή. Σε αρμονία με τα ανωτέρω, τα μαθήματα διεξάγονται σε μια χαλαρή και φιλική ατμόσφαιρα η οποία ενθαρρύνει τη σύνδεση μεταξύ των ατόμων και όχι τον ανταγωνισμό.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Στο τμήμα Καποέιρα του Martial Way η ενδυμασία των συμμετεχόντων αποτελείται από απλά, άνετα λευκά ρούχα, ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα του Καποέιρα, με τα σήματα της Αμπαντά Καποέιρα.

 

muraliaΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ: Στο Martial Way διδάσκει ο Γκραντουάντο Μουράλια, ο οποίος ξεκίνησε την Καποέιρα στην ηλικία των 12 ετών στη Βραζιλία, στην πόλη Μπέλο Οριζόντε, με τον Μέστρε Ροτζέριο της σχολής Republica dos Palmares. Το 2000 μπήκε στη σχολή Companhia Pernas Pro Ar, όπου παρέμεινε μέχρι το 2007. Το 2008 έγινε μέλος της Associacao Brasileira de Apoio e Desenvolvimento da Arte Capoeira (Abada Capoeira). Σήμερα κατέχει τον τίτλο του Γκραντουάντο (πράσινη μοβ ζώνη) τον οποίο απέκτησε το 2004, μετά από 14 χρόνια εξάσκησης. To 2003, στα 25 του χρόνια, ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με σκοπό να εξελίξει και να προωθήσει την τέχνη και την κουλτούρα της Καποέιρα στην Αθήνα.

tai_chi_banner

 

krav_maga_banner

 

alkimachon_banner